Sajóvelezd zenei életére jellemző volt, hogy sok zenét kedvelő, és a zenéhez értő ember volt a faluban.
A korabeli iratok alapján már az 1850-es évektől létezett pl.
énekkara a református közösségnek és nagyon sok családban volt olyan ember, aki valamilyen hangszeren is játszani tudott.
A legismertebb hangszer a citera volt, melyet maguk is el tudtak készíteni.
Adatközlőink közül volt is aki fiatalabb korában citerázott, de a zenélés régtől fogva a muzsikus cigányok dolga volt.
A velezdi zenész cigányok híresen jó muzsikusok voltak és sokat hívták őket más falvakba és városokba.
A cigánybandáknak legalább négy, de volt hogy hat tagja is volt.
Egy vagy két prímás, egy vagy két brácsás, egy bőgős, egy cimbalmos és egy klarinétos.
Korábban a pásztoroknál is természetes volt valamilyen hangszer használata, de már teljesen eltűntek.
A dudát már rég nem ismerték, de a furulya, vagy a citera még sokáig használatban volt.
A sajóvelezdi dallamok gazdagságára jellemző, hogy több régi stílusú eleme is megmaradt az új stílusú dallamok mellett, pl.
pont a pásztorok nótáiban megfigyelhető páva-dallamtípus ami a Barkóságban is több változatban megtalálható.
Vagy említhetném még az ugyancsak régi stílusú és a Vidróczky dalokhoz köthető másik dallamot.
Általában elmondható, hogy a pásztorkodás magával hozta az átfedéseket a különböző tájegységek között. A pásztorok nem csak külön éltek a falusi társadalom mindennapjaitól és szorosabb kapcsolatuk volt a természettel, de sokan vándoroltak is, tehát több vidéken is pásztorkodtak. A munkavállalásnak az ilyen jellegű kiterjesztése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy erős zenei hasonlóságok alakultak ki és sokkal egységesebb képet lehet felvázolni a pásztorhagyományokról. Dallamaikban egyfajta belterjességet lehet megfigyelni és sokkal könnyebb típusokba sorolni őket. Habár nem sok típusról beszélünk ("Ködellik a Mátra", "Amodt van egy nagy ház", "A Vidrócki...", "Lóra csokós") mégis igen-igen változatosak. Szövegük négy-, öt, vagy hatsoros is lehet, amelyek leginkább a pásztoréletről szólnak, de a balladák és rabénekek sem ritkák. A tempóingadozás, valamint a magyar népzenében ritka dinamikai árnyalatok erőteljes alkalmazása nagymérvű előadói szabadságra utal. Ami leginkább érdekes volt a velezdi pásztordalokkal kapcsolatban, hogy az általában szabadon, a szöveghez igazodva (parlando-rubato) előadott dalokat itt gyorsabban, vagyis táncolható formában (tempo giusto) is énekelték. Ez azért fontos, mert a magyar népzenében egyedül a barkó népzene sajátosságaként tartják számon ezt a fajta előadásmódot.
Habár a zenében is megfigyelhető egyefajta elzárkózás az egyes települések között, de mindamellett megtalálhatóak az általánosan elterjedt dalok is melyek ugyanabban a változatban, vagy csak kisebb eltérésekkel vannak jelen.
Hanganyagok 1
A zenekari hangzást rekonstruáló zenészek:
Orosz Sándor
(hegedű)
Dozsnyák Péter
(brácsa)
Horvát József
(cimbalom)
Boncsér Gábor
(klarinét)
Ács Gyula
(klarinét)
Horvát Attila
(nagybőgő)
Sajóvelezdi zene 1
Sajóvelezdi zene 2
Sajóvelezdi zene 3
Sajóvelezdi zene 3
Kövér Balázs (1924-2010) adatközlő
A felvételek 2002-ben készültek
Amott legel, amott legel...
A csizmámon nincsen kéreg...
Akkor szép a kislány...
Amerre én járok...
Akkor szép az erdő...
A velezdi bíró háza...
A velezdi kertek alatt...
A velezdi templom tetejébe...
Azért hogy én huszár vagyok...
Csenedes már a falu...
Cserfa, bikkfa, mogyorófa...
Csillagok, csillagok...
De sok falut, de sok várost...
Édesanyám adjon Isten...
Édesanyám a kertünkbe...
Elmegyek, elmegyek...
Elmennék én tinálatok...
Elvágtam az újjam...
Erdő, erdő, de magos vagy...
Érik, érik a kompérom...
Esik eső, esik...
Esteledik, alkonyodik...
Ezt a kerek erdőt járom én...
Ezt a kislányt...
Fenn a lefegőbe...
Füftül a masina...
Gyolcs az ingem...
Ha bemegyek, a becsali csárdába...
Ha bemegyek a kocsmába...
Ha cskugyan szerti kell...
Haragszik a pusztabíró...
Három éve...
Haza legény, haza...
Házunk előtt...
Húzd rá cigány...
Jó bort iszok...
Kár a ritka búzát...
Keresik a, nem lelik a...
Két hete már...
Kiskertembe kivirított...
Kislány ne menj a tarlóra...
Kovács pengeti a vasat...
Kútágas, gémestől...
Sárga cukrot vettem...
Sudár magos...
Szabó Vilma...
Szagos a rozmaring...
Szerelem, szerelem...
Temető kapuja...
Tisza partján elaludtam...
Tizenhárom fodor van a...
Túr a disznó...
Ugat a kutyám...
Zöld búzába...
Zsindelyezik a kaszárnya...