Sajóvelezd zenei életérről


Sajóvelezd zenei életére jellemző volt, hogy sok zenét kedvelő, és a zenéhez értő ember volt a faluban. A korabeli iratok alapján már az 1850-es évektől létezett pl. énekkara a református közösségnek és nagyon sok családban volt olyan ember, aki valamilyen hangszeren is játszani tudott. A legismertebb hangszer a citera volt, melyet maguk is el tudtak készíteni. Adatközlőink közül volt is aki fiatalabb korában citerázott, de a zenélés régtől fogva a muzsikus cigányok dolga volt.


A velezdi zenész cigányok híresen jó muzsikusok voltak és sokat hívták őket más falvakba és városokba. A cigánybandáknak legalább négy, de volt hogy hat tagja is volt. Egy vagy két prímás, egy vagy két brácsás, egy bőgős, egy cimbalmos és egy klarinétos. Korábban a pásztoroknál is természetes volt valamilyen hangszer használata, de már teljesen eltűntek. A dudát már rég nem ismerték, de a furulya, vagy a citera még sokáig használatban volt. A sajóvelezdi dallamok gazdagságára jellemző, hogy több régi stílusú eleme is megmaradt az új stílusú dallamok mellett, pl. pont a pásztorok nótáiban megfigyelhető páva-dallamtípus ami a Barkóságban is több változatban megtalálható.



Vagy említhetném még az ugyancsak régi stílusú és a Vidróczky dalokhoz köthető másik dallamot.



Általában elmondható, hogy a pásztorkodás magával hozta az átfedéseket a különböző tájegységek között. A pásztorok nem csak külön éltek a falusi társadalom mindennapjaitól és szorosabb kapcsolatuk volt a természettel, de sokan vándoroltak is, tehát több vidéken is pásztorkodtak. A munkavállalásnak az ilyen jellegű kiterjesztése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy erős zenei hasonlóságok alakultak ki és sokkal egységesebb képet lehet felvázolni a pásztorhagyományokról. Dallamaikban egyfajta belterjességet lehet megfigyelni és sokkal könnyebb típusokba sorolni őket. Habár nem sok típusról beszélünk ("Ködellik a Mátra", "Amodt van egy nagy ház", "A Vidrócki...", "Lóra csokós") mégis igen-igen változatosak. Szövegük négy-, öt, vagy hatsoros is lehet, amelyek leginkább a pásztoréletről szólnak, de a balladák és rabénekek sem ritkák. A tempóingadozás, valamint a magyar népzenében ritka dinamikai árnyalatok erőteljes alkalmazása nagymérvű előadói szabadságra utal. Ami leginkább érdekes volt a velezdi pásztordalokkal kapcsolatban, hogy az általában szabadon, a szöveghez igazodva (parlando-rubato) előadott dalokat itt gyorsabban, vagyis táncolható formában (tempo giusto) is énekelték. Ez azért fontos, mert a magyar népzenében egyedül a barkó népzene sajátosságaként tartják számon ezt a fajta előadásmódot.




Habár a zenében is megfigyelhető egyefajta elzárkózás az egyes települések között, de mindamellett megtalálhatóak az általánosan elterjedt dalok is melyek ugyanabban a változatban, vagy csak kisebb eltérésekkel vannak jelen.



Hanganyagok 1
A zenekari hangzást rekonstruáló zenészek:


Orosz Sándor
(hegedű)

Dozsnyák Péter
(brácsa)

Horvát József
(cimbalom)

Boncsér Gábor
(klarinét)

Ács Gyula
(klarinét)

Horvát Attila
(nagybőgő)



Sajóvelezdi zene 1



Sajóvelezdi zene 2



Sajóvelezdi zene 3



Sajóvelezdi zene 3


Kövér Balázs (1924-2010) adatközlő
A felvételek 2002-ben készültek


Amott legel, amott legel...



A csizmámon nincsen kéreg...



Akkor szép a kislány...



Amerre én járok...



Akkor szép az erdő...



A velezdi bíró háza...



A velezdi kertek alatt...



A velezdi templom tetejébe...



Azért hogy én huszár vagyok...



Csenedes már a falu...



Cserfa, bikkfa, mogyorófa...



Csillagok, csillagok...



De sok falut, de sok várost...



Édesanyám adjon Isten...



Édesanyám a kertünkbe...



Elmegyek, elmegyek...



Elmennék én tinálatok...



Elvágtam az újjam...



Erdő, erdő, de magos vagy...



Érik, érik a kompérom...



Esik eső, esik...



Esteledik, alkonyodik...



Ezt a kerek erdőt járom én...



Ezt a kislányt...



Fenn a lefegőbe...



Füftül a masina...



Gyolcs az ingem...



Ha bemegyek, a becsali csárdába...



Ha bemegyek a kocsmába...



Ha cskugyan szerti kell...



Haragszik a pusztabíró...



Három éve...



Haza legény, haza...



Házunk előtt...



Húzd rá cigány...



Jó bort iszok...



Kár a ritka búzát...



Keresik a, nem lelik a...



Két hete már...



Kiskertembe kivirított...



Kislány ne menj a tarlóra...



Kovács pengeti a vasat...



Kútágas, gémestől...



Sárga cukrot vettem...



Sudár magos...



Szabó Vilma...



Szagos a rozmaring...



Szerelem, szerelem...



Temető kapuja...



Tisza partján elaludtam...



Tizenhárom fodor van a...



Túr a disznó...



Ugat a kutyám...



Zöld búzába...



Zsindelyezik a kaszárnya...